Translate

donderdag 4 april 2013

De perfecte smeuïge havermout

Havermoutpap is een lekker en voedzaam ontbijt, vooral in de wintermaanden. Maar ik ben natuurlijk iemand die altijd tegen de stroom in roeit en gedurende de winter heb ik bijna alleen maar muesli en yoghurt gegeten terwijl ik nu de lente begint terug mijn warme havermout heb ormarmd. Ik had echter geen soja- of amandelmelk in huis, dus was ik noodgedwongen het met water te maken. Als ik havermout met water eet, gooi ik er meestal een banaan in stukken in om het smeuïg te krijgen, maar ook dat had ik niet in huis. En nu heb ik dé perfecte manier gevonden om havermout te koken voor die structuur, zelfs al gebruik je geen (plantaardige) melk en dat wil ik graag met jullie delen!

perfecte structuur
Benodigdheden
- 40g havervlokken (ik gebruik die van Kölln)
- 10g lijnzaad
- water
- een nacht
- extra's naar keuze: ik gebruikte appel, kaneel en frambozen

Werkwijze
Gooi de lijnzaad en de havervlokken in een kom, overgiet met water tot het geheel nét onder staat. Als je twijfelt, te weinig is beter dan te veel! Laat dit een nachtje staan.
De volgende ochtend: neem ongeveer 125ml water. Zet een pan op het vuur en doe er het havermout-lijnzaad mengsel en het water in. Breng aan de kook. Zodra het kookt, goed roeren en het vuur op het laagst zetten. Zo 5 minuutjes laten doorkoken, iedere keer dat het pruttelt moet je erdoor roeren. Nu kun je al extra's toevoegen: kaneel en appel. Zet dan het vuur uit en leg het deksel op de pan. Laat het weer zo even staan. Serveer in een kom en voeg eventuele toppings toe: frambozen.
Smakelijk! 
Nooit ga ik mijn havermout nog anders koken. Hoe is jullie favoriete bereidingswijze?


2 opmerkingen:

  1. Welke havermout gebruik je? Meestal hoef je die niet te koken, dacht ik?
    Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik havervlokken van Kölln (natuurwinkel). Je kunt ze ook door de yoghurt of kwark gooien, maar af en toe vind ik warm ook lekker :) Dankjewel!

      Verwijderen