Translate

maandag 15 april 2013

Sport

Sporten is gezond en dat weet iedereen, maar we hebben dikwijls meer dan genoeg redenen om het niet te doen. Het is dus belangrijk om een sport te vinden waar jij je goed bij voelt zodat je er ook echt van geniet. Neem dus geen abonnement in het fitnesscentrum als je weet dat je dat maar niets vindt en stop met jezelf iedere keer te dwingen rondjes door het park te gaan lopen als je daar een hekel aan hebt. Probeer verschillende dingen uit, ook dingen die niet voor de hand liggen zoals schermen, muurklimmen of ropeskipping. Zolang jij het maar leuk vindt! Sommigen hebben van kinds af aan een sportieve opvoeding genoten en weten al waar ze zelf van genieten, anderen hebben nooit gesport. Maar laat dat niet de reden zijn om niet te sporten! Ik moet eerlijk toegeven dat ikzelf nooit het sportieve type ben geweest: ik ging veel liever lezen, tekenen, zingen of schrijven in plaats van naar buiten te gaan en te gaan sporten. Niettemin zijn er toch sporten die ik leuk vind maar die ik veel te weinig doe: als ik naar het zwembad ga, kan ik zo opgaan in het water en lijkt een uur veel te snel voorbij te vliegen. Ook tijdens de lessen LO vind ik het ontzettend leuk om te hockeyen of te basketballen (ook al bak ik er niets van). Waarom heb ik dan altijd zo'n afkeer gehad aan sport? Waarschijnlijk door de verplichte parklopen in mijn lagere school. Mijn conditie is nét niet de slechtste van heel de school, maar ik werd altijd gemarteld door het verplichte lopen. Als ik nu zelf af en toe een rondje door het park jog, is het nog wel oké, maar heel heel heel leuk? Nee. Als ik ga lopen, is het voornamelijk om mezelf een goed gevoel te geven van 'ik ben gaan lopen dus ik ben goed bezig'. Maar zo werkt sporten niet, want je kunt nog zo gemotiveerd zijn, als je het (na verloop van tijd) niet leuk vindt, zul je op een bepaald moment afhaken. Voorlopig ben ik nog altijd op zoek, maar ik kan oprecht zeggen dat ik al meer geniet van sporten dan vroeger, en ik ben ervan overtuigd dat dit alleen maar zal groeien met de jaren.

Neem de tijd en de moeite om te sporten en ervan te genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten