Translate

zondag 23 juni 2013

Gezond eten en de supermarkt

Gaan die twee samen? Ik heb heel lang gedacht van niet. De supermarkt is immers een bron van ellende, het is het toppunt van de macht van de voedingsindustrie. Maar wat als je geen andere keuze hebt? Ik heb vaak mijn basisproducten uit de biologische winkel gekocht, maar als student heb je het niet breed en als je moeder koppig weigert je voedingsuitgaven te financieren, tja, dan ben je dus aangewezen op de supermarkt. Ik ga dus proberen enkel dingen te eten die uit de supermarkt komen en zal mijn bevindingen hier posten.

Eerst wilde ik nog inzoomen op wat tegenwoordig de visie op 'gezond' is. Zo is dit bijvoorbeeld het nieuwe magazine van Delhaize. De voorkant is kleurrijk en vrolijk en zeer fijn om te zien! Want ja, kleur ís gezond.
Ik begon erin te bladeren en kwam uit op deze bladzijde.
Mijn interesse was direct gewekt! Biologisch brood uit pure grondstoffen en zonder toevoegingen mét lange rijstijden om het gehalte fytinezuur te verminderen. Zo heb ik het graag. Ik was al helemaal enthousiast...




Tot ik de bladzijde omsloeg.
4.4 % vezels?! En dit was dan nog het brood met het hóógste vezelgehalte. De klap op de vuurpijl is dan nog dat er bijstaat dat het erg gezond is. Hallooooo? Dit is absoluut niet gezond te noemen en het maakt me triest dat mensen met weinig kennis over voeding brood met amper 4g vezels nu als gezond gaan bestempelen, want dit is nauwelijks beter dan witbrood. Ik vraag me dan ook oprecht af waarom ze hun gezonde imago zo de grond inboren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten